Kerékpárszállítás a tetőn a biztonság és a fogyasztás szemszögéből

Főként a nyári időszakban a nyaralások alkalmával nagyon sok autós viszi magával kerékpárját is. A legkedveltebb szállítási mód nagy általánosságban a tetőcsomagtartóra szerelt forma, ami valóban közkedvelt, de korántsem biztos, hogy a legbiztonságosabb is, a fogyasztás mértékéről nem is beszélve.

A tetőre szerelt két kerékpár ugyanis annyira képes befolyásolni a menetbiztonságot, hogy nagyobb szél esetén akár könnyen az árokban is landolhatunk, így a nyaralás helyett csak az autómentés örömeit élvezhetjük majd. Ha a fogyasztást vizsgáljuk, egy teljesen átlagos autóra erősített három kerékpár a statisztikák szerint normál ellenszélben, folyamatos 100 kilométer/óra feletti sebesség esetén akár 40-50 százalékkal is megnövelheti a fogyasztást, vagyis 5 liter esetén akár 7,5 literről is beszélhetünk. Ez egy 1000 kilométeres autóút esetén – ami egy nyaralás esetén normális lehet – akár 25 liter plusz benzint is jelenthet, nem beszélve az egyéb biztonsági tényezőkről.

A kerékpárszállítás ugyanis az autó tetején kivitelezve soha nem egy túl biztonságos műfaj.  Noha a specializált rögzítőknek köszönhetően a bicikliket ma már nagyon masszívan erősíthetjük a gépjármű tetejéhez, azonban ez rendkívül sok negatívumot von maga után.

Már alapból a felszerelés is problémás lehet, hiszen magasra emelgetni a kerékpárokat úgy, hogy az autó festése se karcolódjon össze – stresszes és nehéz feladat is egyben. Ennél is nagyobb baj azonban, hogy az autó menetstabilitása a rosszabb légellenállásnak köszönhetően rendkívüli mértékben megromlik. Ez annyit jelent, hogy már szembeszél nélkül is sokkal több benzint kell elégetnie a motornak ahhoz, hogy ugyanazt a teljesítményt adja le, mert a kerékpárok olyan légellenállást eredményeznek, ami a teljesítményben csapódik vissza. Mivel a kerékpárok alaposan kinyúlnak a tetőből, ezért oldalirányból autónk stabilitása drasztikus mértékben megromlik.

Ez már minimális oldalszél esetén is észrevehető lesz a kormányzáson, de mivel a nyár a hirtelen és nagy kifutószéllel érkező záporok, illetve zivatarok időszaka, ezért akár a váratlan balesetek előidézője is lehet a tetőre szerelt kerékpár. Ha mi sem akarjuk átélni emiatt az autómentés procedúráját, akkor fontos jó előre felkészülni például arra, hogy kamionok mellett elhaladva, vagy nagy oldalszélben mindig drasztikus ellenkormányzásba kell kezdenünk. Éppen ezért ajánlatosabb inkább lassabban, az út jobb széléhez húzódva közlekedni – a széliránytól függően –, lévén egy erősebb oldalszél általi lökés ugyanis akár fél métert is húzhat autónkon valamelyik irányba, ami balesetveszélyes állapotot idézhet elő.

Nem szabad továbbá szó nélkül elmenni a magas rakomány mibenléte mellett sem, hiszen sok autós hajlamos elfelejteni azt, hogy az autó teteje akár másfél méterrel is megemelkedhet, ha egy kerékpárt szerelünk fel rá. Ez például szűk utcákban, belvárosokban – ahol a táblák szinte rálógnak az autókra –, mélygarázsokban vagy kisebb alagutakban balesetveszélyes állapotokat idézhet elő.

A bicikli esetleges leszakadása ugyanis nem csak autónkban tehet nagy kárt, hanem a forgalomban részt vevő többi utasban is, főleg gyorsforgalmi útszakaszokon. Éppen ezért, amennyiben kerékpárt szállítunk autónk tetején, ne csak a fogyasztás megnövekedésére készüljünk fel, hanem a biztonságos rögzítésre, illetve a tetőn szállított kerékpárok menettulajdonságunkra gyakorolt hatásaira is.